söndag 28 oktober 2012

FRÖBULLAR & VECKANS MATSEDEL

Ikväll står hemgjorda hamburgare på menyn, och jag har bakat fröbullar att ha till dessa. Receptet kommer ifrån Martin Johanssons bok Bröd och Pizza.
 
 
 
 
8-10 bullar
 
3 g Jäst (3krm)
250 g Vatten (2,5 dl)
50 g Mörk sirap (0,25 dl)
210 g Vetemjöl special (3,5 dl)
60 g Rågmjöl (1 dl)
9 g salt (1,5 tsk)
 
Fröer att ha runt bullarna:
Pumpafrön
Linfrön
Sesamfrön
Solrosfrön
 
 
Blanda ihop vatten, jäst och sirap i en bunke. Blanda ner mjöl och salt. Lägg på ett lock och låt jäsa i 8-10 timmar. När degen jäst klart häller du upp den på en rejält mjölad bakbänk. Blanda ihop fröerna på en tallrik eller i en skål. Skär degen i 8-10 bitar. Rulla varje degbit i fröerna. Lägg på en plåt. Låt jäsa i 30-45 minuter. Sätt på ugnen i god tid på 250 grader. Grädda i ca 15 min eller till de fått fin färg.

 
Bakningen gick i ett huj så bullarna blev inte jämnstora direkt...


Här kommer en meny för veckan som innehåller ganska många av de maträtter jag planerade förra veckan, men som inte blev av då. Denna vecka ska jag försöka hålla mig till min matsedel ;)


 
Mån: Laxsoppa med knäckebröd
Tis: Thaiinspirerad Kycklinggryta med mangochutney, nudlar  
Ons: Köttfärsbiffar med fetaost & kapris, pastasallad 
Tors: Utflykt!
Fre: Snabb vårpasta med kyckling & gremolata (skånemejerier)


Njut av Söndagskvällen!
 

 

Inga kommentarer: