söndag 28 april 2013

Västerbottenpaj med sparris



Nu var det längesedan jag uppdaterade bloggen. Det innebär att jag sitter inne på en hel del goda recept att lägga upp här efterhand. Men visst blir det mycket roligare att uppdatera bloggen när det går mot vår?? Det blir bland annat mycket lättare att fotografera maten. Inget ser speciellt gott ut när det är kolsvart ute och man tvingas fota med blixten. Nej, ändring nu! Mer uppdatering och en bättre kamera ska jag försöka lova er.






Ikväll gjorde jag en "upphottad" variant på västerbottenpaj. En variant med sparris och lök. Mums! Jag är en riktigt paj-tjej och skulle kunna äta det minst en gång i veckan. Det går ju att variera i det oändliga! Jag ska lägga upp mina favoritpajer här på bloggen och inleder med denna smaskiga varianten :)

Västerbottenpaj med sparris

PAJDEG:

3 dl Vetemjöl
125 gram Smör
1 nypa Salt


FYLLNING:

2 Gula lökar
150 gram Västerbottenost (riven)
3 Ägg
2 dl Grädde
0,5 Knippe sparris
1 msk färsk timjan
salt, svartpeppar och vitpeppar


GÖR SÅ HÄR:
1. Nyp ihop smör, mjöl och salt till en pajdeg. Bara precis så att den går ihop, överarbeta
 inte då mister den sin sprödhet. Tryck ut i en pajform. Ställ kallt i ca 30 min.
2. Sätt ugnen på 200 grader. Förgrädda pajskalet i 10 min.
3. Skala och strimla löken. Stek den mjuk i smör. Fördela den i pajskalet.
4. Häll ner osten i pajskalet. Strö över timjan.
5. Vispa ihop ägg, grädde, salt och peppar. Häll i pajskalet.
6. Skär sparrisen i passande längd. Lägg dem i skalet.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 25-30 minuter, eller tills fyllningen stelnat.

Servera med en stor sallad, nybakt bröd och en god kall sås. Mums!





Inga kommentarer: