måndag 6 maj 2013

Ramlösa Key Lime + Pineapple



Ett litet tips så här på kvällskvisten är Ramlösas nya vatten. Key lime + pineapple är helt klart favoriten.
Kan nog till och med vara en av de godaste bubbelvatten som jag smakat!
Frisk men ändå söt. Läskande en varm försommardag .Och passar extra bra att servera iskall till grillat.
Enda minuset? Säljs bara i 50 cl flaskor, och den har minst sagt strykande åtgång ;)  





Mm.. serverat ala Roy Fares. Key lime pie med ananas, men ja tack!


Fetaostöverbakad lax med persiljesås




Lax med fetaosttäcke, 4 port

500 gram laxfilé
100 gram fetaost
100 gram philadelphia naturell
färsk bailika
rivet citronskal
salt & peppar

Blanda smulad fetaost, philadelphiaost, hackad basilika och rivet citronskal
i en skål. Salta och peppra.
Lägg laxfiléerna i en ugnssäker form. Bred fetaostkräm på varje laxbit.
Gratinera i ugn på 200 grader i ca 12 minuter.  

Persiljesås, 4 port

2 dl grädde
2 dl mjölk
100 gram philadelphia naurell
färk persilja
1 grönsaksbuljongtärning
salt, svartpeppar, vitpeppar

Koka upp grädde och mjölk. Tillsätt philadelphiaosten. Låt puttra några minuter. 
Smaka av med buljongtärning, salt, peppar och persilja.
Red eventuellt av såsen med maizena eller mjöl. 

Servera laxen och såsen med ris och en sallad.


Godaste Laxgrytan






Laxgryta med timjan, vittvin & senap

Receptet är för fyra port.
500 gram Laxfilé
1 gullök
2 vitlöksklyftor
2 dl vittvin alt. matlagningsvin
2 dl grädde
2 dl cremé fraiche
1-2 msk dijonsenap
Salt & peppar
Färsk timjan

Hacka lök och vitlök. Stek i smör eller olja i en stekpanna tills den mjuknat något. 
Häll ner vinet i pannan och låt puttra i ca 5 minuter tills den reducerat lite.
Tillsätt grädden och cremé fraichen. Låt puttra en stund, red eventuellt av med
maizena eller mjöl. 
Smaka av med senap, salt, peppar och timjan. 
Dela laxen i lagom stora munsbitar. Lägg ned i grytan och låt puttra ett par
minuter tills de är genomfärdiga. 

Servera grytan med ris och en stor god sallad.




måndag 29 april 2013

Cevapcici med grekisk sallad och tzatsiki

Bild: Arla.se


Sommarfeelings här hemma idag! Varit och shoppat lite till balkongen. Bland annat en matta, krukor, olivträd, olika örter och blommor, solcellslampor samt en spaljé. Kommer bildbevis när allt är i ordning :)
För att köra vidare på sommartemat åt vi en rätt som är perfekt att äta en varm sommarkväll nämligen grekisk sallad, idag serverade vi cevapcici till och tzatsiki, plus ett gott bröd. Mums säger jag bara!



Cevapcici, 4 port

500 gram Blandfärs
1 Ägg
En skvätt grädde
1 msk ströbröd
1 tsk malen spiskummin
1 stor eller 2 små vitlökar
1 krm chilipeppar
1 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar

Blanda ägg, ströbröd och grädde. Rör i kryddorna. Forma till avlånga biffar.
Stek i smör eller olja i några minuter.


Grekisk sallad

God grönsallad, t.ex. kruksallad
Fetaost
Gurka
Tomater
Rödlök
Oregano
Olivolja


Strimla rödlöken. Lägg den i en skål med iskallt vatten (det gör att den blir krispig 
och mycket godare). Strimla salladen, tärna fetaosten, hacka gurka och tomater.
Lägg i en skål och toppa med rödlöken. Strössla över oregano. Avsluta med att 
ringla över olivolja. 

Tzatsiki

3 dl Matlagningsyoghurt
10 cm Gurka
1 storVitlök
Salt & peppar

Riv gurkan grovt. Krama ur överflödig vätska och lägg i en skål. Blanda ner yoghurten.
Pressa ned vitlöken. Smaka av med salt och peppar. Låt stå och dra i kylen i minst en halvtimme.





BANANA PANCAKES




Ingen av er har väl missat den våg av pannkaksmakeri som satt igång? Jag tror att det kan ha börjat hos någon hälsofantast som velat hitta ett enkelt och nyttigt alternativ till vanliga pannkakor. Sedan har detta spridit sig likt en epidemi! Till bloggare, kändisar, tidningar, böcker etc. Jag har varit liiiite skeptiskt ska tilläggas. Hur kan det bli något av en ynka banan och ett ägg?? Men tji fick jag för det blev två rejäla plättar som resulterade i en mycket mätt mage. Toppen innan/efter träning, som mellanmål, till frukost, en lättare lunch eller när man är sugen på något gott (men lite nyttigt sådant).


Bananpannkaka, 1 port

1 Mogen banan
1 Ägg
1 nypa Salt
1 nypa Vaniljsocker

Mosa bananen i en skål. Knäck i ägget, ner med en nypa salt och en nypa vaniljsocker.
Rör samman. Stek i smör som pannkaka eller mindre plättar.

Servera med bär, frukt, kokoschips och kesella för ett hälsosammare mål.
Eller med en god glass om ni vill lyxa till det :)

söndag 28 april 2013

Västerbottenpaj med sparris



Nu var det längesedan jag uppdaterade bloggen. Det innebär att jag sitter inne på en hel del goda recept att lägga upp här efterhand. Men visst blir det mycket roligare att uppdatera bloggen när det går mot vår?? Det blir bland annat mycket lättare att fotografera maten. Inget ser speciellt gott ut när det är kolsvart ute och man tvingas fota med blixten. Nej, ändring nu! Mer uppdatering och en bättre kamera ska jag försöka lova er.






Ikväll gjorde jag en "upphottad" variant på västerbottenpaj. En variant med sparris och lök. Mums! Jag är en riktigt paj-tjej och skulle kunna äta det minst en gång i veckan. Det går ju att variera i det oändliga! Jag ska lägga upp mina favoritpajer här på bloggen och inleder med denna smaskiga varianten :)

Västerbottenpaj med sparris

PAJDEG:

3 dl Vetemjöl
125 gram Smör
1 nypa Salt


FYLLNING:

2 Gula lökar
150 gram Västerbottenost (riven)
3 Ägg
2 dl Grädde
0,5 Knippe sparris
1 msk färsk timjan
salt, svartpeppar och vitpeppar


GÖR SÅ HÄR:
1. Nyp ihop smör, mjöl och salt till en pajdeg. Bara precis så att den går ihop, överarbeta
 inte då mister den sin sprödhet. Tryck ut i en pajform. Ställ kallt i ca 30 min.
2. Sätt ugnen på 200 grader. Förgrädda pajskalet i 10 min.
3. Skala och strimla löken. Stek den mjuk i smör. Fördela den i pajskalet.
4. Häll ner osten i pajskalet. Strö över timjan.
5. Vispa ihop ägg, grädde, salt och peppar. Häll i pajskalet.
6. Skär sparrisen i passande längd. Lägg dem i skalet.
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 25-30 minuter, eller tills fyllningen stelnat.

Servera med en stor sallad, nybakt bröd och en god kall sås. Mums!





söndag 28 oktober 2012

FRÖBULLAR & VECKANS MATSEDEL

Ikväll står hemgjorda hamburgare på menyn, och jag har bakat fröbullar att ha till dessa. Receptet kommer ifrån Martin Johanssons bok Bröd och Pizza.
 
 
 
 
8-10 bullar
 
3 g Jäst (3krm)
250 g Vatten (2,5 dl)
50 g Mörk sirap (0,25 dl)
210 g Vetemjöl special (3,5 dl)
60 g Rågmjöl (1 dl)
9 g salt (1,5 tsk)
 
Fröer att ha runt bullarna:
Pumpafrön
Linfrön
Sesamfrön
Solrosfrön
 
 
Blanda ihop vatten, jäst och sirap i en bunke. Blanda ner mjöl och salt. Lägg på ett lock och låt jäsa i 8-10 timmar. När degen jäst klart häller du upp den på en rejält mjölad bakbänk. Blanda ihop fröerna på en tallrik eller i en skål. Skär degen i 8-10 bitar. Rulla varje degbit i fröerna. Lägg på en plåt. Låt jäsa i 30-45 minuter. Sätt på ugnen i god tid på 250 grader. Grädda i ca 15 min eller till de fått fin färg.

 
Bakningen gick i ett huj så bullarna blev inte jämnstora direkt...


Här kommer en meny för veckan som innehåller ganska många av de maträtter jag planerade förra veckan, men som inte blev av då. Denna vecka ska jag försöka hålla mig till min matsedel ;)


 
Mån: Laxsoppa med knäckebröd
Tis: Thaiinspirerad Kycklinggryta med mangochutney, nudlar  
Ons: Köttfärsbiffar med fetaost & kapris, pastasallad 
Tors: Utflykt!
Fre: Snabb vårpasta med kyckling & gremolata (skånemejerier)


Njut av Söndagskvällen!
 

 

TORTILLAPIZZA





Har ni sett de nya torilla-bröden som är speciellt utformade för att passa till pizza, i affären ännu? Igår kväll testade vi dessa och Mmm vad gott det blev! Vi var tre personer och använde alla fyra bröden, men är man inte jättehungrig räcker ett paket med fyra bröd till fyra personer.


 
 
Till fyra pizzor
Kycklingfilé, strimlad 400 g
Romansalladsblad, strimlade 5 st
Red Jalapeño 16 st skivor
1 rödlök, skivad
2 Tomater
Riven ost 3,5 dl
 
 
 
  1. Värm ugnen till 250grader. Hetta upp oljan i en stekpanna och bryn den strimlade kycklingen. Tillsätt kebabkrydda och låt det steka i ett par minuter. Smaka av med salt.
  2. Kläm ut pizza sauce, ca 2msk per bröd och lägg på osten. Fördela den stekta kycklingen, lök och jalapeño skivor över pizzorna.Lägg pizzan på en plåt och ställ lågt i ugnen. Tillaga i ca 5-8minuter eller tills osten är smält och fått färg.
  3. Toppa pizzorna med romasallad, skivade tomater och pizza-topping.
 
 
Trevlig Söndag!
 

torsdag 25 oktober 2012

Durumbröd



Sorry för uteblivet blogginlägg igår, faktum var att jag inte lagade någon mat. Jag var helt slut efter jobbet så det blev rester och mys framför tv:en. Skön kväll! Idag är jag ledig och ska laga en god kycklingsoppa och har bakat ett durumbröd att ha till. Det är ett s.k. vika-och-vila bröd, från Martin Johanssons bok Enklare bröd.


Här är en bild från boken som illustrerar hur "dragen" går till


Receptet på brödet är väldigt enkelt, räds inte för de olika stegen. Dragen i degen gör man för att få ett segt och luftigt bröd. Vetemjöl special gör brödet extra luftigt. Har du inte durummjöl kan du byta ut det till lika stor mängd vetemjöl special. Isbitarna på plåten i nedre delen av ugnen har man för att bilda ånga i ugnen, ångan ger brödet en fin skorpa. Har du inte isbitar kan du kasta in ett glas vatten på den nedre plåten samtidigt som du sätter in brödet.  



10 g Jäst (färsk)
300 g Vetemjöl Special
90 g Durummjöl
300 g Kallt vatten
1,5 tsk Salt
 
1. Rör ut jästen i vattnet i en stor bunke. Blanda i mjölet och saltet. Låt vila i 30 min.
2. Efter de 30 minutrarna gått ska du dra i degen. Du fattar tag i degens ena kant, drar upp en bit och trycker ned i mitten av degen. Dessa drag ska du göra runt hela degen, det blir ca 5 drag sammanlagt.
3. Låt degen vila ytterliggare 30 minuter, upprepa därefter samma procedur igen med dragen.
4. Låt degen vila 30 minuter och därefter gör du samma drag i degen igen. Låt degen vila i 1 timme.
5. Tag upp brödet i en mjölad bakduk. Drag försiktigt ut till en fyrkant och vik in långsidorna mot varandra. Vänd därefter brödet så att skarvarna hamnar nedåt i handuken.
Vik över sidorna på handuken och låt jäsa sista gången i ca 1 timme.
6. Sätt på ugnen på 250 grader i god tid. Placera en plåt i mitten av ugen, och en oöm plåt i nedre delen av ugnen. När ugnen är varm och brödet jäst färdigt, placerar du det på ett bakpapper med skarvarna uppåt. Tag därefter ut plåten du satte i mitten av ugnen och dra försiktigt på brödet. Lägg isbitar på nedre plåten. Grädda i ugnen i 30-35 min.
 
 
1. Tag upp degen på mjölad bakduk 2. Drag ut till en fyrkant
3. Vik in långsidorna mot varandra 4. Vänd på brödet



tisdag 23 oktober 2012

Köttfärssås med spagetti



500 g Nötfärs
2 Morötter
1 Stor gullök
2-3 Vitlöksklyftor
100 g Skogschampinjoner
1 burk Krossade tomater
2 msk Tomatpuré
1 msk Kalvfond
paprikakrydda
salt, peppar
basilika
oregano
 
Finhacka lök och vitlök. Skiva svampen och riv morötterna grovt. Bryn köttfärsen. Tillsätt lök, svamp och morötter. Stekt ett par minuter. Rör ned tomatpurén och häll sedan på krossade tomater och en skvätt vatten. Låt koka upp. Smaksätt med kalvfond, paprikakrydda, örter, salt och peppar.
Servera med nykokt pasta, riven parmesan och ruccola!

 

PASSIONERAT HANTVERK PÅ OLOF VICTORS



I sommras besökte jag det Olof Victors för första gången. Utan tvekan är detta det bästa bageri jag någonsin varit på. Jag shoppade loss på ett galet gott ljust surdegsbröd, en stor påse med gourmet musli, kardemummaskorpor och världens tunnaste, krispigaste och godaste knäckebröd. Jag smakade dock aldrig deras morotskaka men jag kan tala om att den såg heeeelt galet god ut! Därför är det faktiskt dags att göra en ny tripp nedåt i Skåne för ännu ett besök på Olof Victors (tur att det är ganska nära). Nästa torsdag är det jag som far ner med hund och mamma för långpromenad längs stranden och goood fika. Och då ska det så klart bunkras upp med en en massa knäcke och musli och te och marmelad och småkakor och skorpor m.m. Mums!





Jag blev faktiskt så galet förtjust i stället att jag även shoppade boken Passionerat hantverk på Olof Victors av bästa bagaren Jan Hedh. Jag har däremot inte bakat något från boken ännu, men har njutit av de fina bilderna.Tyvärr var en del av recepten liiite "juxiga" och kanske mer anpassade för storbak, t.ex. surdegsbröden som har en start på kaliforniska jumbo russin.. jag kommer dock med all säkerhet att testa deras morotskaka som de är kända för. Titta bara så smarrig den ser ut..





Njut nu tisdagskvällen!


måndag 22 oktober 2012

LJUMMEN KYCKLINGSALLAD



500 g Kycklingfilé
1 Avokado
1 Påse Blandsallad
1 liten burk majskorn
Cocktailtomater
Purjolök
Soltorkade tomater
1 Stor morot
Fetaost
800 g Delikatesspotatis (t.ex. ICAs)
 
Vinegrette:
0,5 dl Olja
en skvätt vatten
1 tsk Salt
1 krm Peppar
1 tsk Dijonsenap
 
1. Koka potatisen enligt anvisningen på förpackningen. Låt svalna.
2. Hacka grönsakerna i lagom stora bitar, jag föredrar av hyvla moroten med skalaren.
3. Dela kycklingen i tärningar och stek gyllenbrun. Krydda med din favoritkrydda
(min är The Spice Tree:s kycklingkrydda).
4. Rör ihop vinegretten i en skål eller i en handshaker.
5. Dela potatisen i skivor eller bitar och lägg i en stor, vacker skål. Lägg över salladen. Häll på vinegretten, blanda runt. Toppa med grönsaker, kyckling och smulad fetaost.

 Servera med en god kall sås, t.ex. Skånemejeriers Cremé fraiche Soltorkadtomat & fetaost.
 
 
Trevlig måndagkväll!
 
 


söndag 21 oktober 2012

TACOPAJ & SOLSIDAN



 
Ikväll blev det en smaskig tacopaj till kvällmat. Jag använde mig av ett recept från Skånemejerier. Enkelt, gott och perfekt att ta med en bit i matlådan imorgon!


 
 
300 g Gratäng Cremé Peppar
250 g smördeg
1 gullök
2 vitlöksklyftor
400 g köttfärs
1 dl majs
tomatpuré
1 msk spiskummin
2 dl mjölk
3 ägg
6 cocktailtomater
 
GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 200 g. Tina smördegen.
2. Bryn köttfärsen. Finhacka löken och tillsätt denna. Lägg i tomatpuré och en skvätt vatten. Lägg i majs och smaksätt med spiskummin och salt.
3. Blanda gratäng cremé, ägg och mjölk. Kavla ut smördegen tunt och tryck ut i en pajform. Häll på färsen, gratäng cremé-blandningen och toppa med halverade cocktailtomater.
4. Grädda i mitten av ugnen i 25 minuter.
 
Servera med en god sallad, nacochips och guacamole.
 
 
 
 
 
 
Nu är det dags att slå sig ned i soffan med gott samvete (har påtat i trädgården och gått två långa promenader med hunden). Ikväll är det både Solsidan och Hellenius hörna på tv, och detta kan man ju bara inte missa! Dock måste jag erkänna att jag är ett uns besviken på de två första avsitten av nya säsongen av Solsidan. Men håller tummarna att det blir bättre och lika roligt som de tidigare två säsongerna. Till soffan tar jag med mig en skål fylld med smågodis. Mmm! Äter bara godsaker en dag i veckan, vilket ofta är söndagarna, så det gäller att komma på vad man är sugen på ;) Idag var det smågodis från bästa Hemmakväll. Namnam!
 
 
Njut kvällen! 
 
 

SÖNDAG & VECKANS MATSEDEL

Min söndagsmorgon började på bästa vis med en lång och skön hundpromenad. Sen kurrade det rejält i magarna här hemma, så det var till att duka upp en stor frukost som bestod av nybakta bullar (ej egna utan från bageri), gott pålägg, favorit téet och hembakade kardemummaknutar. Jag skyller på de hungriga magarna då det inte blev några bilder. Men här får ni en bild som är tagen förra helgen då det var bak på gång här hemma (ni får ursäkta bildkvalitén som inte är av den bästa sorten, inte köpt någon bra kamera ännu..).




Igår blev det middag av den enklare sorten, nämligen varma mackor. Jag brukar att ha majonäs, skivad ost, skinka eller salami, tomat och oregano i mina mackor. Denna gången testade jag dock en för mig ny variant som jag hittade på favoritbloggen matplatsen. Receptet hittar du HÄR. Oh du milde vilka smarriga mackor! Hur rivenost, ketchup och finhackad lök mellan två skivor bröd kan smaka så gott kan man ju undra, men det gjorde det i vilket fall. Jag lade förresten i två skivor pepparsalami i varje macka. Servera med en stooor sallad bestående av extra allt. Mumma! Se nu till att testa dessa mackor!!


Bild lånad från Matplatsen

 Idag är det dessutom dags att publicera planeringen av vad vi ska äta här hemma i veckan. Det kan ibland hända att jag byter ut en viss rätt och lagar en annan, oftast bestående av samma råvaror som den rätten jag skrivit upp. T.ex. härom dagen var jag trött när jag kom hem från jobbet, orkade inte med att ställa mig och laga ugnsstekt falukorv, göra potatismos och koka morötter. Slängde då istället ihop en snabb korvgryta och kokte ris vilket gav middag på 20 min. Skönt! Här kommer i alla fall "grund"-planeringen inför veckan, sen om det blir någon liten ändring får vi väl se :) Är ni intresserade av att jag lägger upp inköpslista inför veckan och recepten i god tid innan kvällen är det bara att höra av er bland kommentarerna! 



Mån: Köttfärsbiffar med fetaost & kapris, pastasallad
Tis: Kycklingsallad
Ons: Thaigryta med lax, nudlar alt. ris
Tors: Soppa a la Indienne (skånemejerier) & hembakt bröd
Fre: Kycklinggratäng med Tex Mex
Lör: Snabb vårpasta med kyckling & gremolata (skånemejerier) 
Sön: Hemgjord Pizza


Trevlig söndag på er!



lördag 20 oktober 2012

BRÖD & PIZZA - MARTIN JOHANSSON



Jag har tidigare tipsat om Martin Johanssons brödbok Enklare bröd. Om det kan ni läsa HÄR. Det är den receptbok jag använt absolut mest - någonsin. Ni kan ju gissa hur glad jag blev när jag såg att Martin skulle släppa ännu en bok med bröd! Efter en väntan som kändes som en evighet kom boken äääntligen i butik och ett exemplar blev mitt. Lycka! Boken består, precis som titlen avslöjar, av recept på pizzor och bröd. Pizzorna blir enligt Martin de godaste du ätit, och jag är inte sen med att hålla med. Eller i alla fall de godaste pizzorna du lyckats åstadkomma själv hemma. Jag har testat ett par av hans pizzarecept, och jag är imponerad över hur lätt degen är att arbeta med. Se dock till att läsa hans instuktioner väl innan ni bakar ut pizzan. Degen tappar nämligen i spänst efter ett tag, så det gäller att vara fast och bestämd på handen men samtidigt varsam. Låter det svårt? Det är det faktiskt inte. Nästa gång jag bakar pizza från hans bok kommer recept upp med klara instruktioner.

Bilderna får det att vattnas i munnen...
 
 
Boken rymmer också en del efterrättspizzor


Boken innehåller som sagt även recept på olika bröd. Surdeg, jästbröd och fullkornsbröd. Många av bröden tar ett tag att baka om man räknar från starten av surdegen till det färdiga brödet. Men när man väl fått till en bra surdeg kan man använda sig av denna framöver. Jag satte faktiskt rågsurdegen för någon vecka sedan och den bubblade igång ordentligt. Jag skyller på tidsbrist då jag aldrig blev helt klar med den. Får göra ett nytt försök.

Så fort jag får till en vetesurdeg kommer jag baka detta bröd
 
 
Hur gott ser inte detta ut på en skala?

Boken består också av några recept på söta bröd, så som kanelbullar. Har inte testat dessa recept ännu då jag redan har upptäckt ett underbart recept från boken Sötebröd. När det väl blir dags för kanelbulle/kardemummabulle-bak är det helst detta säkra kort jag tar. Jag har aldrig fått så mycket beröm för några bullar. Kommentarer som "de godaste jag ätit" och "kan man beställa bullar av dig" haglade tätt. Jag kommer att skriva mer om dessa bullar i ett blogginlägg inom kort!



Varför inte ge bort ett exemplar av Bröd & Pizza i julklapp till någon som gillar att stå i köket?
 
 
Trevlig lördag på er!
 

fredag 19 oktober 2012

KANTARELLMACKA & FAVORITTIDNING


Tänkte dra till med ett litet tips såhär på fredagskvällen! Vem vill inte ligga inne och kura under en varm filt, med tända ljus när det är mörkt och kallt ute? Obligatoriskt vid höstmys är en riktigt bra tidning, en kopp te och en bit god choklad. Många är säkert redan bekanta med tidningen jag ska tips om, men för er som inte är det, vill jag bara tala om att Elle Mat & Vin är ett fantastiskt bra magasin som ger maaassor av inspiration till både vardags- och helgmiddagar. Bilderna i tidningen är härligt glossiga och färgglada, nästan som ett modemagasin fast med mat istället. Tidningen innehåller också mycket köptips för köket, vilket uppskattas. Så som förkläden, vackert porslin och keramik etc. etc. Jag väntar på att det ska komma ett riktigt bra erbjudande på tidningen för då kommer jag pronto att starta en prenumeration!


Fina framsidor och mumsiga recept är två ledord
 
 
 
Skålarna kommer så småningom vara fyllda till bredden med julgodis!
 
 
 

Något annat jag vill påminna er om är att verkligen se till att använda all härlig svamp som nu finns att tillgå. Jag skulle gissa att det är svårt att få tag i gula kantareller ute i skogen idag, men kanske har ni precis som jag frusit in ex antal påsar? Om inte finns alltid mataffärerna, där man bekvämt kan gå och plocka åt sig en påse kantareller, som dessutom ofta är färdigrensade och klara. Kantarellerna kan man använda iprincip i vilken maträtt som helst, men idag kommer jag att tips om min gooooda "italienska" svampmacka. Brödet har jag naturligtvis bakat själv :)

 
 
 
 
 Ett stycke gott bröd (gärna det HÄR)
Smaksatt cremé fraiche (skånemejeriers Soltorkadtomat & feta är bäst)
Smakrik ost (vanlig i bit som man hyvlar)
Eventuellt vitlökssalami
Riven parmesan
Färsk timjan
 Kantareller
 
Stek kantarellerna i rikligt med smör, smaksätt med salt och vitpeppar. Skär upp bröd och bred på den smaksatta cremé fraichen. Snåla inte! Lägg på ostskivor (och om man vill någon bit vitlökssalami). Lägg på myyyycket svamp. Avsluta med riven parmesan och timjan. Sist men inte minst: Njut!
 
 

Trevlig fredagskväll!



 
 
 

LAXSOPPA & HEMBAKTA BAGUETTER


Gårdagens middag bestod av en kryddig och värmande soppa och mitt absoluta favorit bröd. Nej, det blev inte den rätten jag först planerat (thaigryta med lax). Kände att jag fått nog av grytor för denna vecka, och en soppa slår sällan fel, så jag svängde helt enkelt ihop en laxsoppa igår kväll (som är dagens lunch).  Recptet passar perfekt för de som äter enligt GI då man kan använda sig av vispgrädde, men också för oss andra som vill ha en god och nyttig soppa (jag använder matlagningsgrädde men jag skulle tro att det funkar med mjölk också).


Receptet är beräknat till 4 personer
 
500 gram laxfilé
1 L fiskbuljong
2 dl grädde
2 dl röda linser
100 gram skogschampinjoner
1 gul paprika
1 röd paprika
2 dl Färsk broccoli
4 schalottenlökar
1 liten porjulök
Curry (gärna santamarias extra starka)
Oregano
Persilja
salt, peppar

Finhacka lök och porjulök, skär svampen och paprikorna i små bitar. Stek detta i en kastrull. Häll på kryddor och fräs någon minut till. Slå sedan på fiskbuljongen och grädden. Låt koka upp. Bryt under tiden broccolin i mindre buketter, lägg därefter ned både broccolin och linserna i grytan. Låt koka med lock ca 10 min. Vill du ha mer tuggmotstånd på linserna lägger du i dem 5 min efter broccolin. Dela under tiden laxen i bitar (ca 3x2 cm). Lägg ned i soppan och låt skjuda ca 4 min. Smaka av och krydda ev. extra. Servera med ett gott bröd.





Receptet ger 3 st baguetter
 
3 gram färsk jäst
390 gram vetemjöl special
300 g (3 dl) kallt vatten
1,5 tsk salt
 
Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt mjölet och saltet. Rör ihop för hand. Låt jäsa i 8-10 h i rumstemperatur (t.ex. under natten eller arbetsdagen). Efter degen jäst klart för du försiktigt upp den på mjölat bakbord. Dra försiktigt ut degen till en fyrkant (ca 20 x 20 cm). Vik sedan långsidorna emot varandra och därefter kortsidorna, så att du får ett fyrkantigt "paket". Vänd degen så att skarvarna kommer nedåt. Låt jäsa i 40 min. Sätt i god tid på ugnen på 275 grader. Sätt in en plåt i mitten av ugnen och en oöm plåt i nedre delen av ugnen. När degen jäst klart delar du den i tre delar. Rulla varje deglängd i mjöl och sesamfrö alt. linfrö. "Tvinna" degen något varv. Lägg på bakplåtspapper. Tag ut plåten och för försiktigt på bröden. Lägg isbitar på den oömma plåten (ger brödet en härlig skorpa). Baka bröden i ugnen i 20 minuter. Får de dåligt med färg kan du efter halva tiden sätta upp dem överst i ugnen. Låt svalna på galler.   
(Recept från Enklare bröd av Martin Johansson)
 
 


torsdag 18 oktober 2012

Höstpromenad avslutas med Soppa

Lååånga kliv under dagens promenad med hunden. Sol, värme och gula löv = höst!


Tittar man riktigt, riktigt noga så skymtar man en liten bushund (framför staketet)
 
Öppna ängar som är roliga att springa på för små vovvar ligger bara tio min bort
 
 

Soppan och brödet från kvällsmaten kommer upp i nästa inlägg!

 

Crispy Chicken Bites Spice Mix

 
Här kommer ett tips på hur ni kan "hotta" upp eran tacos några snäpp!
Är ni, precis som jag, liiite trötta på den gamla hederliga tacosen med köttfärs och påskrydda? I så fall kan jag med glädje rapportera (om ni inte redan testat!) att Santa Maria Crispy Chicken funkar som ett ypperligt alternativ. Det är bara att skära kycklingfiléer i strimlor eller bitar. Använd dig av en bunke och rör ihop kryddblandningen och kycklingen. In i ugnen i 15-20 minuter. Klart! Servera med sallad, grönsaker, tortilla och en hemgjord guacamole. Enkelt och gott!

 
 
Kycklingen blir härligt krispig och kryddningen är goood